A-kasse og efterløn – få al den information du behøver om a-kasse og efterløn

Vil du gerne kunne modtage efterløn, så bør du undersøge reglerne omkring a-kasse og efterløn. Viden om a-kasse og efterløn er vigtig både for din nuværende og fremtidige økonomiske situation.

Er du i arbejde, og vil du gerne sikre både din nuværende og fremtidige økonomiske situation, så gør du klogt i at undersøge sammenhængen mellem a-kasse og efterløn. A-kasse og efterløn er to forskellige former for økonomisk støtte, men er nært forbundet med hinanden og giver dig sammenlagt en stor økonomisk sikkerhed både nu, og når du nærmer dig efterløns- og pensionsalderen.

A-kasse og efterløn

Så frem du ønsker at være sikker på, at du kan trække dig tilbage fra arbejdsmarkedet, når du selv har lyst, så er indbetaling til efterlønsordningen en fornuftig ide. Så frem du alligevel ikke ønsker at benytte dig af efterlønnen, når tiden er inde, så kan du få overført dine indbetalte penge til din pensionsordning.

Koblingen mellem a-kasse og efterløn er her, at du skal have indbetalt efterlønsbidrag i 30 år og have haft 30 års medlemsskab af en dansk a-kasse. Således, hvis du gerne vil være sikker på at kunne modtage efterløn, så er der ikke nogen veje uden om at blive medlem af en a-kasse.

Hvilken alder skal jeg have for at gå på efterløn?

Den aktuelle aldersgrænse for at gå på efterløn er 60 år for de nuværende ældre. Denne grænse vil i perioden 2019 til 2022 hæves til 62 år som en konsekvens af det danske Folketings velfærdsreform fra 2006. Derudover indebærer velfærdsreformen også, at efterlønsalderen automatisk hæves, så frem danskernes middellevealder stiger. I fald dette sker, så vil folkepensionsalderen ligeledes hæves, så at der fortsat bevares en efterlønsperiode på 5 år.

Udskyd tilbagetrækning og få økonomiske fordele

Så frem du vælger at udskyde din afgang til efterløn, så kan du høste adskillige økonomiske fordele: For det første vil du opnå retten til at gå på efterløn til den højeste dagpengesats. For det andet vil du få mulighed for et lempeligere pensionsfradrag. Og endelig for det tredje vil du med en udskudt tilbagetrækning kunne optjene en skattepræmie.

Alle ovenstående fordele forudsætter naturligvis, at du har modtaget dit efterlønsbevis. Med dette bevis er du garanteret retten til at gå på efterløn, selvom at du stadig fysisk og mentalt har kræfterne til at være til rådighed for arbejdsmarkedet