Fagforeninger & A-kasser

Tilbud fra A-kasser & Fagforeninger i Danmark

Når du skal vælge en a-kasse eller en fagforening, er det vigtigt at kende til de a-kasser og fagforeninger i Danmark. Info om billige a-kasser & fagforeninger

Hvad er en A-kasse?

En A-kasse er en organisation der tilbyder sine medlemmer forsikring mod arbejdsløshed. De udbetaler dagpenge, feriedagpenge, og diverse andre ydelser. Disse ydelser bliver betalt af medlemmernes månedlige kontingent, hvilket udgør ca 25%, og via lønmodtagernes indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag hvilket udgør 8% af skatten.

Udover at udbetale overstående står en A-kasse også for vejledningssamtaler, rådgivning, kursustilbud og en række andre ting der kan variere fra A-kasse til A-kasse.
Det er desuden også en A-kasses pligt at administrere de offentlige love og regler på området. Dette betyder at det er A-kassens pligt at indberette medlemmer som ikke følger reglerne til jobcentrene.

Langt de fleste arbejdsløshedskasser er tilknyttet en eller flere fagforeninger og støtter et eller flere politiske partier, men den tendens er ved at vende.

Hvad er en fagforening?

En fagforening bliver ofte forvekslet med en A-kasse, men det er ikke det samme. Den primære grund til den store forvirring er, at de fleste fagforeninger har deres egen A-kasse og det derfor kan være let at blande de to ting sammen. Det er dog ikke nødvendigt at være medlem af en fagforening for at være medlem af en A-kasse.

En fagforening kan, i modsætning til en A-kasse, hjælpe dig med juridisk støtte, hjælpe dig med en urimelig fyring, og hvis du føle dig urimeligt behandlet på dit job kan forforeningen går ind og tale din sag. Udover det kan en fagforening også hjælpe med faglig rådgivning.

Se vores prisliste med a-kasser og fagforening her.