Akademikernes a-kasse

Akademikernes a-kasse – Danmarks største a-kasse for akademikere

Danmarks største a-kasse for akademikere. Alle højtuddannede uanset faglig baggrund, både lønmodtagere og selvstændige, er velkomne.

Akademikernes a-kasse er især kendt som AKA, eller som Akademikernes A-kasse, eller simpelthen bare Akademikernes. Kært barn har mange navne, og denne a-kasse er således ingen undtagelse. Samtidig er det Danmarks største a-kasse for akademikere, højtuddannede af enhver slags.

Akademikernes ambitiøse-a-kasse

Stor og stærk

Størrelsen betyder noget, også når det kommer til a-kasser. Når man er stor, er man som regel også stærk, og AKA har styrke, blandt andet fordi den har et tæt samarbejde med en lang række faglige organisationer for højtuddannede, og desuden fordi fællesskab gør stærk. 250.000 medlemmer har en vis vægt.

Akademikernes ambitiøse a-kassefordele for dig

Akkumuleret erfaring

Akademikernes a-kasse opstod i sin nuværende form ved en fusion i 2013 mellem Akademikernes A-kasse og Ingeniørernes A-kasse. Men selvom vi taler om dannelsen af en ny a-kasse, har de to fusionerede a-kasser begge en historie tilbage til starten af 1970’erne. Altså reelt stor erfaring.

aka medlemskab

Akademikernes a-kasse har viden om højtuddannedes faggrupper

Akademikernes a-kasse har omfattende erfaring, og den viden, der er opsamlet gennem næsten et halvt århundrede, dækker samtidig meget bredt. Dette er a-kassen med stor indsigt i praktisk taget alle højtuddannede faggrupper i Danmark. Du er i gode hænder her, og servicen rækker vidt.

Netværk til faglige organisationer og erhvervsliv

Selvom Akademikernes a-kasse ikke har egen fagforening, giver det store netværk blandt faglige organisationer og desuden virksomheder, både offentlige og private, god mulighed for at servicere medlemmerne af a-kassen. Som medlem får du specifik og kompetent rådgivning inden for dit fag.

Billigt at være medlem, for studerende gratis

En anden fordel er, at Akademikernes a-kasse er en af de billigste i Danmark. Medlemskab koster 440 kr. per måned (2019), og det kan trækkes fra på selvangivelsen. For studerende under 30 år er medlemskab gratis, og hvis du melder dig ind senest et år inden, du afslutter dit studie, har du ret til dagpenge på dimittendsats allerede fra den første dag efter studieafslutningen. En vigtig ting at tage i betragtning.

Dagpenge og lønsikring

Som medlem af a-kassen er du således berettiget til at modtage dagpenge efter gældende regler, når du er ledig, og Akademikernes a-kasse udbetaler dagpenge i lighed med enhver anden a-kasse. Dagpengene kan suppleres med en lønsikring, altså en ekstra forsikring, som giver dig yderligere økonomisk tryghed.

Kortvarig ledighed

Den bedste måde at sikre sig økonomisk er at have et arbejde, og her er Akademikernes a-kasse særdeles effektiv: Over 50% af de medlemmer, der bliver ledige, kommer i arbejde igen efter højst tre måneders ledighed. Dette skyldes a-kassens store ekspertise og omfattende netværk. Du kommer videre.

Effektiv jobformidling

En særlig service er, at Akademikernes a-kasse har egen jobportal specielt for akademikere. Her opslås årligt flere end 5.000 jobs målrettet højtuddannede. Samtidig fungerer a-kassen som rekrutteringspartner for erhvervslivet og søger derfor konkret blandt de ledige medlemmer, der passer til en given jobprofil.

Udvikling af karrieren hos Akademikernes a-kasse

Hvad enten du er studerende, nyuddannet eller i job, kan du hos Akademikernes a-kasse få rådgivning, så du fortsat kan udvikle din karriere. Måske du overvejer et karriereskift, måske har du endda en drøm om at starte som selvstændig. Akademikernes a-kasse vejleder dig målrettet og effektivt.

Kurser, workshops og arrangementer

Samtidig får du som medlem adgang til en lang række kurser, workshops og arrangementer, alle tilrettelagt med henblik på at støtte dig i udviklingen af din karriere. De mange tilbud er således henvendt både til nyuddannede og til erfarne medlemmer, der ønsker forandring og udvikling i arbejdslivet.

Målrettet, personlig vejledning

Det særlige ved Akademikernes a-kasse er, at den store erfaring og det omfattende netværk giver mulighed for at tilbyde målrettet, specifik og personlig vejledning. Akademikernes a-kasse kender dit fag og kan give dig konkrete, konstruktive råd. Og der bliver lyttet til dig som person.

At få akademikere i arbejde

Missionen hos Akademikernes a-kasse er at få akademikere i arbejde. Metoden er at bruge netværket og erfaringen til at målrette det enkelte medlems søgen. Hvad er dine ønsker til dit arbejdsliv, hvilke planer har du for din karriere? A-kassen giver konkret vejledning, så du kommer videre og kan nå dine mål.

Ambition om at være forbillede

Når Akademikernes a-kasse har tilføjet ordet ‘ambitiøse’ til navnet, skyldes det, at denne a-kasse har en ambition om at være et forbillede for andre a-kasser. Man vil være ‘a-kassernes a-kasse’. De siger selv ‘vi vil mest og koster mindst’. Akademikernes sætter barren højt og håber at få andre til at følge efter.

Kontorer i det meste af landet

Blandt de mange tiltag for at hæve niveauet som a-kasse har Akademikernes a-kasse kontorer med personlig betjening spredt rundt i Danmark. Du kan således få personlig kontakt med Akademikernes a-kasse i både København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Vejle.

Det store netværk samles i din person

En væsentlig del af projektet hos Akademikernes er at dække alle højtuddannede og samtidig gøre vejledningen personlig. Når man er spredt ud over det meste af landet, har man kontakt – med både medlemmer, organisationer og virksomheder. Med dette udgangspunkt betjenes du, personligt.

Når tendenser spores

Hvad er dine ønsker til et arbejdsliv? Akademikernes a-kasse holder fingeren på pulsen, fordi det ofte viser sig, at flere medlemmer har ønsker i samme retning. Og når a-kassen sporer en tendens, reagerer Akademikernes for at kunne tilbyde noget relevant til medlemmerne.

AKA Startup

Et nyt tiltag hos Akademikernes er AKA Startup, et projekt med tilbud for højtuddannede, der vil være iværksættere. Netop fordi Akademikernes a-kasse så en fortsat stigning i interessen blandt medlemmerne for at blive selvstændige, oprettede man AKA Startup for at tilgodese medlemmernes ønsker.

Bootcamp, Academy og Recruitment

AKA Startup er inddelt i tre faser, hver især målrettet opbygningen af deltagernes kompetencer som forretningsdrivende: Bootcamp er til dig, der overvejer at blive selvstændig.  Academy til dig, der har taget beslutningen, og nu vil du i gang. Recruitment for dig, der har en virksomhed og søger medarbejdere.

Akademikernes a-kasse – Råd, viden og redskaber

AKA Startup giver dig råd, viden og relevante redskaber, så du bliver i stand til at virkeliggøre dine ideer om at drive forretning. Målrettede workshops, personlig rådgivning og styret samarbejde med miljøet for iværksættere i det område, hvor du arbejder. Hvis du vil være selvstændig, er AKA Startup noget for dig.