Det Faglige Hus – A-kasse

Hos Det Faglige Hus kan man blive medlem af både fagforening og a-kasse. Fordelene er her rigtig mange, og de er derfor værd at undersøge. Man kan både som lønmodtager og selvstændig blive medlem og få råd og vejledning til jobmarkedet og arbejdsforhold, og det kan man også, hvis man er under uddannelse. Det Faglige Hus kan blandt andet også være behjælpelig, hvis man kommer til skade på sit arbejde. Hvis man ønsker at få et godt tilbud på sine forsikringer, kan man til hver en tid tage kontakt til kundeservice for at tale om de muligheder, der er. Det Faglige Hus er markedets billigste, og selvom det er tilfældet, får man professionel hjælp i både fagforening og a-kasse. Denne fagforening og a-kasse har hovedkontor i Esbjerg.

Det Faglige Hus

God service

Hos Det Faglige Hus kan man få god service, og det kan man uanset, hvad det er for en hjælp, man er på udkig efter, når det kommer til både ansættelsesforhold, arbejdsvilkår og ledighed. Her får man den samme hjælp og service, som man gør i landets andre fagforeninger og a-kasser. Med mere end 400 medarbejdere gør denne forening alt, hvad den kan, for at slå til med den hjælp, der er brug for, og det tilstræbes, at man som medlem får den bedst mulige service, uanset hvad udfordringen er. Ved god service forstås følgende:

• Telefonen bliver taget inden for 2 minutter.
  • En mail bliver besvaret samme dag som den modtages.
  • Dagpengene bliver altid udbetalt til tiden.
  • Man mødes med venlighed og forståelse for sin situation.
  • Der er forstand på det, der arbejdes med.

Det Faglige Hus garanterer i den forbindelse god og kompetent service til alle, og man er altid velkommen til at tage kontakt i åbningstiden med de spørgsmål, man ligger inde med. Det kan også være en rigtig god idé at tage kontakt, inden man melder sig ind, for på denne måde kan man sammen med en rådgiver finde den bedste løsning – og man kan samtidig høre nærmere om alle de tilbud, der kan gøres brug af.

skift akasse

Hvorfor skal man vælge Det Faglige Hus?

Der er mange grunde til at vælge Det Faglige Hus, når man er på udkig efter fagforening, a-kasse eller begge dele, og for det første er Det Faglige Hus Danmarks billigste og mest upolitiske fagforening med a-kasse for alle. På hjemmesiden vil man blandt andet kunne se, hvor mange penge man sparer, hvis man allerede er medlem af en a-kasse og fagforening og ønsker at flytte dette medlemskab til Det Faglige Hus.

Alle kan blive medlem her, og det er uanset, hvilket job man har. Hvis man vælger at blive medlem, fortsætter ens ansættelsesvilkår uændret, og ancienniteten følger desuden med. I januar 2019 er der 141.000 medlemmer, og Det Faglige Hus er desuden den fagforening og a-kasse i Danmark, der oplever størst vækst i antallet af medlemmer. Der er her også mulighed for at få både faglig hjælp, juridisk rådgivning, og der er også mulighed for at gå rettens vej med en sag. Hos Det Faglige Hus sidder både konsulenter, jurister og advokater, og disse yder alle hjælp med de problemer, der kan opstå i forbindelse med en ansættelse. Der kan her eksempelvis være tale om følgende:

• Opsigelser.
  • Bortvisninger.
  • Manglende løn.
  • Ændringer i ansættelsesvilkår.

Langt de fleste mennesker melder sig ind i både fagforeningen og a-kassen, og hvis man gør det, er man både dækket, hvis man får problemer i sit ansættelsesforhold, og hvis man skulle blive ledig. Hvis man er under uddannelse, har man desuden mulighed for at gå et gratis medlemskab, og når man er færdiguddannet har man også mulighed for at få dagpenge, når blot man har meldt sig ind senest 14 dage efter, at man er færdig med sin uddannelse.

det faglige hus

Hvilke medlemsfordele er der?

Der foreligger en lang række medlemsfordele, når man bliver medlem af Det Faglige Hus, og derfor er det værd at sætte sig ind i alle de muligheder, der er. Udover den faglige tryghed, der er ved at være medlem af a-kassen, får man også en lang række af gode tilbud og fordele. Der er her blandt andet tale om hvervegaver, og forskellige former for tilbud. Man kan desuden få billetter til sport, og man kan få forsikring.

Der er også gode fordele, hvis man er under uddannelse, og man kan få rigtig gode tilbud vedrørende både ferie og fritid. Man kan i denne forbindelse blandt andet komme på ferie i Skagen for blot 1.500 kr. for 6 personer. Det anbefales at undersøge mulighederne nærmere på hjemmesiden, og da disse jævnligt opdateres, kan man drage fordel af at kigge fra tid til anden. Hvis man ønsker at høre mere om tilbud og muligheder, kan man også tage kontakt til kundeservice for at tale med en rådgiver.

Hvad kan man få hjælp til?

Når man er medlem af Det Faglige Hus, kan man få hjælp til rigtig mange forskellige ting i relation til arbejdsmarkedet. Man kan blandt andet få hjælp, hvis man har været udsat for en arbejdsskade, og man har også mulighed for at få hjælp, hvis man har fået en erhvervssygdom. Man kan også søge råd og vejledning i forbindelse med ansættelseskontrakter, mens det også er muligt at søge råd og vejledning i forbindelse med dagpenge og dagpengeperioder.

Hvis man har brug for en lønsikring, er det også her muligt at søge råd og sparring, og selv hvis man er gået konkurs med sin virksomhed, kan man få hjælp. Slutteligt har man også mulighed for at undersøge mulighederne for retten til kontanthjælp og uddannelseshjælp, når man er medlem, og man samtidig har mistet retten til dagpenge.

Hvad koster det at blive medlem hos Det Faglige Hus?

Hvad prisen er for et medlemskab hos Det Faglige Hus, afhænger af, om man er lønmodtager, selvstændig, under uddannelse eller nyuddannet, og prisen afhænger igen også af, hvad det er for en pakke, man vælger. Det er dog værd at være opmærksom på, at hvis man melder sig ind i både a-kassen og fagforeningen, vil man få de første tre måneders medlemskab af fagforeningen uden beregning. Uanset hvilket medlemskab, man ønsker at tegne, kan man desuden tilvælge en heltidsulykkesforsikring, og denne vil koste 20 kr. om måneden.

Prisen på medlemskab for en lønmodtager

Hvis man er lønmodtager, er der følgende nedenstående muligheder at vælge imellem, når det kommer til et medlemskab hos Det Faglige Hus:

• Fagforening med fuld a-kasse, fuldtid – 545 kr. pr. måned.
  • Fagforening med a-kasse, deltid – 427 kr. pr. måned.
  • Fagforening – 69 kr. pr. måned.
  • A-kasse, fuldtid – 476 kr. pr. måned.
  • A-kasse, deltid – 358 kr. pr. måned.

Det er helt op til en selv, hvilken pakke man ønsker at gøre brug af, men der er blandt andet nogle bestemte betingelser for, at man kan tegne et deltidsmedlemskab. Det er også en individuel sag, om man som lønmodtager kun ønsker at være medlem af a-kassen, eller om man også ønsker at være medlem af fagforeningen. Hvis man er i tvivl, anbefales det at tage kontakt til Det Faglige Hus, som kan være behjælpelige.

Prisen for medlemskab for en selvstændig

Hvis man er selvstændig og ønsker et medlemskab hos Det Faglige Hus, er der følgende muligheder at vælge imellem:

• Fuldtid a-kasse og forening med ulykkesforsikring – 521 kr. pr. måned.
  • Deltid a-kasse og forening med ulykkesforsikring – 403 kr. pr. måned.
  • A-kasse, fuldtid – 476 kr.
  • A-kasse, deltid – 358 kr.

Hvis man har brug for at læse nærmere om de forskellige muligheder, der er som selvstændig, kan man finde de fleste svar på hjemmesiden. Hvis man derimod ønsker personligt kontakt, kan man ringe til kundeservice i åbningstiden.

Prisen for medlemskab for en nyuddannet eller under uddannelse

Hvis man er enten nyuddannet eller under uddannelse, er der hos Det Faglige Hus følgende pakker at vælge imellem:

• Fagforening med a-kasse, fuldtid – fra 0 kr.
  • Fagforening med a-kasse, deltid – fra 0 kr.
  • Fagforening – 0 kr.
  • A-kasse, fuldtid – fra 0 kr.
  • A-kasse, deltid – fra 0 kr.

Når man er nyuddannet, kan det være svært at afgøre, om man har brug for en fagforening eller ej, men hvis man søger råd og vejledning i den forbindelse, kan man ringe til kundeservice for at tale om fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. På baggrund heraf kan det være nemmere at træffe en beslutning

Har man ret til den samme ydelse som hos andre a-kasser?

Når man tegner et medlemskab hos Det Faglige Hus, og i denne forbindelse bliver medlem af a-kassen, vil man have ret til akkurat den samme dagpengesats, som hvis man er medlem af alle mulige andre a-kasser i Danmark. A-kassen er nemlig godkendt af staten, og den følger derfor de love, der er gældende på dagpengeområdet. Det Faglige Hus er løbende kontrolleret af staten, og det er medlemmernes garanti og sikkerhed for, at reglerne bliver fulgt. En fordel ved at vælge denne a-kasse er derfor, at den er Danmarks billigste, og at den samtidig ikke adskiller sig fra markedets øvrige a-kasser.

Hvilke muligheder er der for en lønsikring?

Hvis man har brug for en lønsikring, er det også muligt at tegne en sådan hos Det Faglige Hus. Med en lønsikring har man som medlem mulighed for at bevare helt op til 90 % af sin nuværende løn, når arbejdsmarkedsbidraget er trukket fra, hvis man bliver ledig og samtidig er under 59 år. Hvis man tegner en lønforsikring her, får man 50 % rabat på denne de første 6 måneder, når man samtidig er medlem af a-kassen.

På hjemmesiden har man mulighed for at beregne, hvad prisen for en lønsikring vil være. Hvis man eksempelvis er mellem 50 og 58 år og har en løn på 30.000 kr. om måneden, vil prisen for en lønsikring være på omkring 231 kr. pr. måned. Efter skattefradrag vil prisen være 131 kr. Det er helt op til en selv, om man ønsker at tegne en lønsikring eller ej, men den vil kunne sikre en, at man får endnu flere penge udbetalt, hvis man skulle blive ledig i en periode. Når man tegner en lønsikring, kan man vælge, om denne skal udbetales i enten 6 eller 12 måneder fra den dag, man bliver ledig. Inden man vælger at tegne en lønsikring, skal man naturligvis tænke sig godt om. Hvis man er sikker på, at man ved ledighed ikke vil kunne leve på dagpenge alene, vil det være fordelagtigt at tilmelde sig lønsikring.

Hvordan bliver man medlem?

Hvis man ønsker at blive medlem af Det Faglige Hus, kan man melde sig ind via hjemmesiden. Hvis man i denne forbindelse ønsker hjælp, kan man ringe for at få råd og vejledning alle hverdage mellem kl. 8 og 18. Fredage er der dog kun åbent til kl. 16. Det er også muligt at klare en indmeldelse via telefonen, hvis man ikke ønsker at melde sig ind via hjemmesiden. Man har også mulighed for at udfylde en formular online på Det Faglige Hus’ hjemmeside, og hvis man gør det, vil man efterfølgende blive ringet op af en rådgiver. Her kan man selv være med til at bestemme, hvornår man ønsker at blive ringet op.

Mister man sin anciennitet ved flytning?

Hvis man allerede er medlem af en a-kasse, fagforening eller begge dele, vil man bevare sin anciennitet, hvis man vælger at flytte sit medlemskab til Det Faglige Hus. Det betyder med andre ord, at der ingen risiko er forbundet ved at flytte et eksisterende medlemskab, og at man ikke mister sine rettigheder til dagpenge ved det. Det eneste, man skal gøre, er at udfylde en indmeldelse, og her skal man oplyse, hvad det er for en a-kasse og fagforening, som man i forvejen er medlem af. Herefter sørger Det Faglige Hus for, at en flytning finder sted, og at både anciennitet og rettigheder følger med. Det er derfor vigtigt, at man ikke melder sig ud af sin a-kasse, når man ønsker en flytning, da det kan betyde, at man kommer til at miste sin anciennitet. Man vil få besked, når det hele er ordnet.

Skal man være deltids- eller fuldtidsforsikret?

Der er nogle helt klare regler for, hvornår man skal være enten deltids- og fuldtidsforsikret, og disse regler er også gældende for Det Faglige Hus. Hvis man arbejder mere end 30 timer om ugen, skal man være fuldtidsforsikret i a-kassen. Hvis man bliver ledig, og er fuldtidsforsikret, skal man desuden stå til rådighed for et fuldtidsarbejde, hvilket i normale sammenhænge er et job på 37 timer om ugen. Hvis man er fuldtidsforsikret, vil man desuden få dagpenge i op til 37 timer om ugen.

Hvis man derimod arbejder 30 timer eller mindre om ugen, må man også gerne vælge at være fuldtidsforsikret, men man kan vælge kun at være deltidsforsikret. Med en deltidsforsikring skal man ved ledighed kun stå til rådighed for et job på 30 timer om ugen, og det betyder på samme tid, at man kun vil få udbetalt dagpenge på op til 30 timer om ugen.

Skal man være medlem, når man er i skånejob?

Så længe man er tilknyttet arbejdsmarkedet, kan det være en rigtig god idé at være medlem af Det Faglige Hus, og det er tilfældet, uanset om man er i et helt almindeligt job, et fleksjob eller et skånejob. Alle kan nemlig få brug for hjælp, hvis der opstår problemer i ansættelsen. Hvis man har forladt arbejdsmarkedet, er der dog ingen grund til at være medlem af en a-kasse.

Hvordan får man svar på sine spørgsmål?

På hjemmesiden kan man finde svar på alle tænkelige spørgsmål, og man kan også her læse, hvordan andre medlemmer har fået hjælp til lige præcis deres problemstillinger. På hjemmesiden kan man også tilmelde sig Det Faglige Hus’ nyhedsbrev, og hvis man gør det, kan man være sikker på, at man altid bliver opdateret med det seneste nyt.

Det Faglige Hus har tre forskellige slags nyhedsbreve, og der er både et, der indeholder alt det aktuelle, men også et der indeholder det, der er aktuelt for dem, der er under uddannelse. Slutteligt er der også et nyhedsbrev med arbejdsmiljø, og det er aktuelt for alle dem, der arbejder som arbejdsmiljørepræsentant, eller som blot er interesseret i arbejdsmiljø. Hvis man på hjemmesiden ikke kan finde de svar, man er på udkig efter, kan man altid vælge at tage kontakt til kundeservice via enten e-mail eller telefon. Man er garanteret et hurtigt svar.

Hvordan kommer man i kontakt?

Hvis man ønsker at komme i kontakt med Det Faglige Hus, og ønsker råd og vejledning til eksempelvis medlemskab, kan man ringe til kundeservice mandag til torsdag mellem kl. 8 og 18 og hver fredag mellem 8 og 16. Man har også mulighed for at ringe, og her er der forskellige telefonnumre, der skal benyttes, alt efter hvad det er, man søger hjælp til.

Man kan eksempelvis ringe for at få hjælp til medlemskab eller kontingent, men man også ringe til a-kassen eller med andre spørgsmål. På hjemmesiden kan man læse nærmere om, hvilket telefonnummer man skal ringe til, alt efter hvad det er, man søger hjælp til. Man kan også altid sende en mail til Det Faglige Hus, hvis man foretrækker at kommunikere på skrift.