Krifa Fagforening og A-kasse

Hvem er kunde hos Krifa Fagforening og A-kasse

Man kan både som lønmodtager, selvstændig, freelancer og nyuddannet blive medlem hos Krifa fagforening og A-kasse, og man kan her frit vælge den pakkeløsning, man ønsker. Kunderne er alle typer af mennesker, der ønsker hjælp på jobmarkedet, og det er også for dem, der er ledige.

krifa Fagforening og A-kasse

Hvad koster det at være medlem af a-kassen

Hvis man udelukkende ønsker at være medlem af Krifas a-kasse, koster det i 2019 485 kr. pr. måned, hvis man er lønmodtager, freelancer eller nyuddannet. Som selvstændig er prisen for et medlemsskab af a-kassen på 478 kr. om måneden. Når man er medlem af Krifas a-kasse, har man mulighed for at få udbetalt dagpenge, hvis man bliver ledig. Man kan få både hjælp og sparring i forbindelse med sin nuværende ansættelse, men også med at få et nyt job. Hvis man er ledig, har man mulighed for at få enten dagpenge eller JobSikring, men det kræver naturligvis, at man har meldt sig ind i rette tid. Man har som nyuddannet også mulighed for at blive medlem af Krifa og få dagpenge.

Hvilke muligheder er der for en lønmodtager

Hvis man er lønmodtager og ønsker at blive medlem hos Krifa, kan man via a-kassen få økonomisk tryghed, hvis man mister sit job. Man kan også blive medlem af Krifas fagforening, og det er her værd at være opmærksom på, at det udelukkende er gennem fagforeningen, at man kan få hjælp til både det gode arbejdsliv, men også det udfordrende arbejdsliv.Man kan helt selv vælge, om man udelukkende ønsker at blive medlem af a-kassen, eller om man også ønsker at blive medlem af fagforeningen. Hvis man ønsker at blive medlem af a-kassen uden fagforening, vil det koste 485 kr. om måneden. Hvis man ønsker at være medlem af både Fagforening og a-kasse, vil der være nedenstående tre muligheder:

Krifa Plus – 724 kr. om måneden

Det gode arbejdsliv:

• Viden, inspiration og udvikling til arbejdslivet.
  • Helbredstjek.
  • IT-kurser online.
  • Tilskud til kurser og uddannelser på helt op til 8.000 kr.
  • Hus- og bilforsikring med 20 % rabat det første år.
  • Arbejdslystsamtaler.
  • Karrieresamtaler.
  • Arbejdslystkonsulentuddannelse.

Udfordringer i arbejdslivet:

• Udbetaling ved eventuel strejke og lockout.
  • Stressrådgivning og jobtrivsel.
  • Udvidet advokathjælp.
  • Identitetssikring.

Krifa Basis – 624 kr. om måneden

Det gode arbejdsliv:

• Viden, inspiration og udvikling.
  • IT-kurser online.
  • Tilskud til uddannelse og kurser på 1.000 kr.
  • Rabat på husforsikring – 20 % det første år.

Det udfordrende arbejdsliv:

• Udbetaling ved eventuel strejke og lockout.
  • Stressrådgivning og jobtrivsel.

Krifa Light – 554 kr. om måneden

Det gode arbejdsliv:

• Viden, inspiration og udvikling.

Det udfordrende arbejdsliv:

• Udbetaling ved eventuel strejke og lockout.

Alle tre pakker indeholder desuden a-kasse, og den vil bestå af dagpenge, mulighed for lønsikring og hjælp til jobsøgning. Hvilken pakke, man ønsker at vælge, eller om man udelukkende ønsker at blive medlem af a-kassen, er helt op til en selv. Man kan også nøjes med at blive medlem af fagforeningen, og uden a-kasse, hvis det er det, man ønsker. Her kan det eksempelvis være anbefalelsesværdig at tale med en rådgiver og på den måde finde frem til den bedst mulige løsning.

Hvilke muligheder er der for selvstændige eller freelancere?

Som selvstændig eller freelancer har man mulighed for at få en a-kasse for selvstændige hos Krifa. Det betyder, at hvis man lukker sin virksomhed ned, har man mulighed for at få dagpenge. I Krifas a-kasse for selvstændige får man følgende:

• Muligheden for dagpenge.
  • Lønsikring for selvstændige.
  • Rabataftaler og kundetilbud.

Hvis man som selvstændig ønsker at være medlem af a-kassen, koster det 478 kr. pr. måned. Hvis man desuden ønsker at indbetale til efterløn, vil prisen være 980 kr. om måneden. Lønsikringen giver mulighed for, at man kan få et ekstra beløb udbetalt oven i dagpengesatsen, hvis man bliver ledig. Når det kommer til rabataftalerne og kundeaftalerne, så vil man få en lang række tilbud, som man kan køre brug af. Det drejer sig blandt andet om attraktive rabataftaler gennem samarbejdspartnere som eksempelvis Circle K og Codan.

Hvilke muligheder har man som nyuddannet?

Hvis man er nyuddannet, har man mulighed for at få ret til dagpenge som dimittend. Det betyder, at hvis man som nyuddannet bliver medlem af Krifa’s a-kasse, vil man have ret til en dagpengesats på over 13.000 kr. om måneden. Det betyder med andre ord, at man som nyuddannet kan gøre brug af den genvej, der er til at opnå dagpenge. Normalvis skal man nemlig være ansat i et job i ét år, før man får ret til dagpenge. Det eneste krav, der foreligger, når man er nyuddannet, er, at man skal melde sig ind i Krifa senest 14 dage efter, at man har afsluttet sin uddannelse. Det gælder, uanset om man eksempelvis har et arbejde på hånden, om man skal på barsel, eller om man er ledig og i den forbindelse ønsker at søge om dagpenge. Man kan benytte sig af genvejen til dagpenge som nyuddannet, hvis man opfylder følgende betingelser:

• Man skal have fast bopæl og ophold i Danmark, umiddelbart før uddannelsen startede, og senest 14 dage efter, at man har færdiggjort sin uddannelse.
  • Uddannelsen skal være offentlig anerkendt, og det skal enten være en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse, der har en længde på minimum 18. måneder, hvilket svarer til tre semestre.

Alt hvad man skal gøre for at få dagpenge som nyuddannet, er derfor at melde sig ind i Krifa senest 14 dage efter, at uddannelsen er afsluttet. Som ny på arbejdsmarkedet kan der være mange udfordringer og spørgsmål, og derfor anbefaler Krifa, at man også melder sig ind i fagforeningen. På denne måde har man mulighed for at søge råd, hjælp og sparring, uanset hvad det er, man kommer ud for på arbejdsmarkedet. Med Krifa som fagforening får man en sparringspartner, som kan udvikle en både personligt og i arbejdslivet. Når man er medlem, vil man blandt andet også kunne få tjekket sin første ansættelseskontrakt, og man har samtidig mulighed for at få karriererådgivning.

Hvor meget kan man få i dagpenge som studerende?

Som studerende har man i 2019 mulighed for at få 13.489 kr. om måneden i dagpengesats, hvis man er uden forsørgerpligt. Hvis man derimod har forsørgerpligt, vil man være berettiget til et månedligt beløb på 15.470 kr. En forudsætning for at få disse beløb er, at man melder sig ind i en a-kasse som eksempelvis Krifa.

Hvilke muligheder er der for lønsikring?

Med en lønsikring hos Krifa har man mulighed for at få mere økonomisk tryghed. Det er anbefalelsesværdig at tegne en lønsikring, hvis man ikke føler, at man kan klare sig for den almindelige dagpengesats, som i 2019 ligger på 18.866 kr. Hvis man tegner en lønsikring, kan man forsikre sig mod nedgang i sin indtægt, og man kan samtidig slippe for økonomiske bekymringer, hvis man bliver ledig. På nuværende tidspunkt foreligger der et tidsbegrænset tilbud hos Krifa, og det går på, at man kan få de første tre måneders lønsikring gratis, hvis man tilmelder sig denne ordning i dag. Man har både mulighed for at købe lønsikring som almindelig lønmodtager og som selvstændig. Med en lønsikring hos Krifa har man mulighed for at få udbetalt helt op til 21.000 kr. ekstra om måneden, hvis man bliver ledig. Hvis man er lønmodtager, skal man i 2019 som minimum have en indtægt på 24.000 kr. om måneden, for at det er muligt at tegne en lønsikring. Det er i den forbindelse muligt at forsikre sig for op til 90 % af sin lønmodtagerindtægt. Når man har tegnet en lønsikring, kan man i 12 måneder få udbetalt et beløb på mellem 1.000 kr. og 21.000 kr. oven i sine dagpenge. Hvis man eksempelvis er lønmodtager og ansat i et job med en 37 timers arbejdsuge, vil den månedlige præmie for en lønsikring ligge på 260 kr.

Få professionel karriererådgivning

Hvis man har valgt at tegne en lønsikring hos Krifa, har man desuden mulighed for at få professionel karriererådgivning. Det er aktuelt, hvis man ønsker at skifte job, eller hvis man vil prøve en anden branche. Hos Krifa kan man få professionel sparring, og man kan her få råd og vejledning til, hvordan man positionerer sig og synliggør sine resultater. Det kan også være, at man har en udfordring på sit arbejde, og denne udfordring vil man også kunne få hjælp til. En række konsulenter står hos Krifa klar med den helt rigtige hjælp, vejledning og rådgivning, og når man har lønsikring, bliver man tilbudt to samtaler årligt.

Hvilke muligheder er der for jobsikring?

Med Krifa JobSikring får man et alternativ til den almindelige a-kasse. Det er fordelagtigt at gøre brug af denne, hvis man er ramt af loven om opholdskrav, når man har boet i udlandet. Krifa JobSikring er en lønsikring uden a-kasse. Her kan man for kun 560 kr. om måneden få både frihed og høj udbetaling, og samtidig kan man få hjælp til at finde et nyt job, hvis man bliver ledig. Det er dermed helt enkelt, når man vælger denne løsning. Med en JobSikring har man mulighed for at udbetalinger efter blot seks måneder, og denne periode betegnes som en kvalifikationsperiode. Krifa JobSikring er særligt ideelt for dem, der har mindst 3 måneders opsigelse i det job, de sidder i, og som ikke er selvstændige og samtidig er under 59 år. Hvis man allerede er medlem af Krifa a-kasse, kan man få kvalifikationsperioden på 6 måneder reduceret med det antal af måneder, man har været medlem af a-kassen.

Skal man vælge JobSikring eller dagpenge?

Den dag i dag er der flere og flere mennesker, der vælger en uafhængig lønsikring frem for en a-kasse. Dette gør de, fordi de på denne måde slipper for de besværlige regler, der er forbundet med en a-kasse. Der er nogle reelle forskelle mellem jobsikring og dagpenge, og disse er blandt andet som følger:

• Med en JobSikring har man mulighed for større udbetaling end med en a-kasse.
  • Med en JobSikring har man kun mulighed for en udbetalt i 6 måneder, mens det med en a-kasse er muligt i op til 24 måneder. Kvalifikationsperioden for JobSikring er 6 måneder, mens den for en a-kasse er 12 måneder.
  • JobSikring har en selvrisiko på 30 dage, mens der på dagpenge inden selvrisiko er.
  • Prisen for en JobSikring er dyrere end for en a-kasse.

Hvilke medlemstilbud er der?

Det er godt at være opmærksom på, at Krifa har et væld af gode medlemstilbud til sine kunder. Man kan blandt andet få 30 % på 8 billetter til Legoland, ligesom det også er muligt at få billige hotelophold. Man kan også få op til 50 % rabat på rigtig mange gode og sjove oplevelser, og man kan desuden på advokathjælp til lavpris. Det er også muligt at tegne en ulykkesforsikring, mens man også kan få rabat på forskellige former for privatforsikringer. Man kan også få 30 % rabat på et abonnement på Jyllands-Posten, mens det også er muligt at holde ferie i Skagen med rabat. Slutteligt kan man også få erhvervsrådgivning hos Krifa Erhverv.

Hvordan melder man sig ind?

Når man har fundet den ydelse, man ønsker at gøre brug af hos Krifa, er det både simpelt og nemt at melde sig ind via hjemmesiden. Man skal blandt andet bruge NemID til formålet. Hvis man eksempelvis er lønmodtager og ønsker at melde sig ind i både fagforening og a-kasse, finder man blot frem til den pakke, man ønsker at gøre brug af. Hvis det eksempelvis er Krifa Plus, der tiltaler en, finder man frem til denne, og klikker blot efterfølgende på knappen Bliv Plus-medlem. Herefter bliver man dirigeret til et sted, hvor man skal indtaste alle de personlige oplysninger, der er relevante for medlemskabet. Hvis man ønsker at tale med en medarbejder, inden man melder sig ind, er der rig mulighed for at gøre dette.

Om Krifa Fagforening og A-kasse

Krifa har kæmpet i over 100 år for den gode arbejdslyst. Krifa blev stiftet i 1899 og har siden dengang kæmpet for mere dialog og mindre klassekamp – og ikke mindst bedre arbejdslyst for de danske lønmodtagere. Krifa er både en fagforening og a-kasse og har den dag i dag mere end 200.000 medlemmer. Det betyder med andre ord, at Krifa er den fjerdestørste fagbevægelse i Danmark. I 1983 fik Krifa sit hovedkontor i Randers, og det flyttede i 2012 til Aarhus. I dette hovedkontor huses direktionen samt forskellige centrale funktionsområder som eksempelvis a-kassesekretariatet, økonomi, salg, kommunikation og juridisk afdeling. Den direkte kontakt til kunderne fås hos kontaktcentrene og de lokale kundecentre. Krifa har kundecentre i både Jylland, på Fyn og på Sjælland samt på Bornholm. Hos Krifa kan man få et medlemskab, der inkluderer en lang række ydelser, som man kan gøre brug af, hvis man får udfordringer i sit arbejdsliv, men også når karrieren kører på skinner. Man har også mulighed for at komme på forskellige former for kurser, når man er medlem. Man kan allerede i dag melde sig ind i Krifa og gøre brug af de tjenester og ydelser, som denne fagforening og a-kasse tilbyder. Man bestemmer selv, om man vil være medlem af enten fagforeningen eller a-kassen – eller om man ønsker at medlem af begge dele. Hos Krifa er der også gode muligheder for at få kurser, lønsikring og jobsikring. Det handler blot om at undersøge mulighederne og at vælge dem, der taler til en. Når man har tegnet et medlemskab, kan man altid senere ombestemme sig og enten tilvælge eller fravælge det, man ønsker. Krifa er en fagforening og a-kasse, hvor der er rigtig god tilfredshed blandt kunderne, og netop kunderne er også noget, som Krifa har i højsædet, og derfor tilbydes altid de bedste muligheder – både til den kunde, der er i beskæftigelse, og til den, der er ledig.

Hvordan kommer man i kontakt?

Hvis man har spørgsmål eller søger råd og vejledning, er der rigtig gode muligheder for at få svar på disse hos Krifa. Man kan vælge at møde op hos den afdeling, der ligger i nærheden af, hvor man bor, og her vil man kunne aftale et personligt møde med en Krifa-rådgiver. Man kan også til hver en tid ringe for at tale med en medarbejder, og dette kan gøres i tidsrummet mellem kl. 7 og 20 på alle hverdage. Man kan også få hjælp via skærmdeling, hvis der er noget på hjemmesiden, man har udfordringer med, og det er også altid muligt at sende en e-mail eller dokumenter via en SikkerMail-forbindelse. Man kan til hver en tid forvente hurtig og kompetent betjening, når man tager kontakt til Krifa, og derfor bør man ikke holde sig tilbage, hvis man har svar, der ønskes besvaret. Man har også til hver en tid mulighed for at aftale et uforpligtende møde med en rådgiver for at finde ud af, om det lige præcis er denne fagforening og a-kasse, som man er på udkig efter. Der er desuden på hjemmesiden rigtig god mulighed for at finde svar på de spørgsmål, man har.