Lønsikring

Lønsikring er en måde at forhøje din dagpengesats på, hvis du skulle blive arbejdsløs. Du tilkøber selv som tillægsforsikring og kan på den måde sikre op til 95% af din løn i tilfælde af fyring. Der er stor forskel på prisen for en forsikring af din løn, og hvor længe du skal have indbetalt for at få noget udbetalt. Tjek med din A-kasse, hvilke muligheder du har.

A-kasseA-kasse /md.Fagforening /md.Ansøg
det faglige hus476 kr.69 kr.
ca a-kasse489 kr.Ikke muligt
frie a- kasse og fagforening485 kr.69 kr.

min a-akasse
470 kr.-

ase a-kasse
493 kr.67 kr.

ftf a
448 kr.-

business danmark a-kasse
470 kr.167 kr.

Akademikernes ambitiøse a-kasse
440 kr.-

MA a-kasse
489 kr.-
krifa a-kasse og fagforening479 kr.65 kr.

Hvad er lønsikring?

En lønsikring er en ekstra forsikring, som du tegner hos din A-kasse. Lønsikring betyder, at du ved arbejdsløshed får udbetalt dagpenge plus det ekstra beløb, som du har sikret dig for. Med denne type tillægsforsikring kan du sammen med dagpenge få udbetalt op til 95% af din normale indkomst i tilfælde af arbejdsløshed. Du indbetaler løbende sammen med dit A-kasse kontingent og får udbetalt månedsvis sammen med dine dagpenge.

Kort sagt er lønsikring følgende:

1. en tillægsforsikring til din dagpenge
  2. noget du tegner hos din egen A-kasse
  3. en garanti for op til 95% af din løn

Hvordan fungerer det?

Som ved enhver anden forsikring skal du selv tegne en lønsikring hos din A-kasse. Afhængig af A-kassen er der forskellige regler for, hvor længe du skal have betalt til den, før du kan få noget udbetalt. Nogle A-kasser kræver, at du har betalt til din forsikring i min. 6 måneder, inden du kan få noget udbetalt. Andre kræver betaling helt op til 12 måneder.

Er der udsigt til en fyringsrunde på din arbejdsplads, kan det være en god idé at tjekke, hvor længe du behøver at betale, inden den kan træde i kraft. Har du ikke indbetalt de påkrævede antal måneder, får du ganske enkelt ikke udbetalt din ekstra lønsikring sammen med dine dagpenge, når du bliver arbejdsløs.

Det kan desuden være relevant at tjekke, hvornår udbetaling af lønsikring starter hos din A-kasse. Nogle A-kasser tilbyder udbetaling fra den dag, du bliver fyret, andre starter først udbetaling efter en måned. Dette kan betyde, at du står uden den ekstra lønsikring den første måned af din arbejdsløshedsperiode.

Hvad koster en lønsikring?

Det er meget forskelligt fra A-kasse til A-kasse, hvad en tillægsforsikring som denne koster. Nogle A-kasser tilbyder lønsikring for ca. 100 kr. om måneden andre kræver op til omkring 700 kr. De fleste A-kasser tilbyder en fordelagtig samlet pris for lønsikring sammen med medlemskab af A-kasse og evt. fagforening.

Den endelige pris er desuden afhængig af, hvor stor en procentdel af din nuværende lønindkomst, du ønsker at sikre. Ønsker du blot at sikre et lidt højere beløb end dagpenge – så du kan få det hele til at løbe rundt, mens du er jobsøgende – kan det sommetider gøre din lønsikring billigere. Tag en snak med din A-kasse om, hvad du min. har brug for at få udbetalt hver måned.

Husk indbetaling til lønsikring er skattefrit på lige fod med dit kontingent til A-kassen. De fleste A-kasser sørger for automatisk indberetning til skat af dine indbetalinger, men det kan være en god idé at tjekke, at du også får fradrag for denne ekstra forsikring.

Hvor meget kan du få udbetalt?

Når du har betalt til en lønsikring i det påkrævede antal måneder, kan du få udbetalt et beløb sammen med dine dagpenge. Beløbet bevæger sig for de fleste A-kassers vedkommende op omkring 25.000 kr. om måneden inkl. dagpenge. Beløbet er den generelle grænse for, hvad du vil kunne få udbetalt med dagpenge og lønforsikring. Fordi dit dagpengebeløb afhænger af din indkomst, er det samlede beløb automatisk mindre ved lavere lønindkomst.

Er du eksempelvis medlem af Akademikernes A-kasse, skal du have indbetalt i min. 9 måneder, før du kan få udbetalt noget sammen med dine dagpenge i forbindelse med arbejdsløshed. Prisen er ca. 135 kr. for lønsikringen og ca. 570 kr. inkl. A-kasse. Den fulde dagpengesats for et akademikerjob ligger på knap 19.000 kr. og med en tillægsforsikring kan du således få udbetalt ca. 25.500 kr. om måneden før skat.

Kan lønsikring altid svare sig?

Nej, det kan ikke altid svare sig at tilkøbe en forsikring af sin løn. Om det kan betale sig for netop dig, afhænger af flere ting: Hvad er din nuværende arbejdssituation? Hvad er dine månedlige faste udgifter? Og hvad er prisen for en sikring hos din A-kasse?

Er din nuværende arbejdssituation ikke et fast arbejde med en fast månedlig indkomst kan det sjældent betale sig at betale for en ekstra sikring af løn. Har du månedlige faste udgifter, der kan dækkes af den dagpengesats, du er berettiget til, er det måske overkill at betale for en tillægsforsikring. Og måske er prisen for lønsikring hos din A-kasse for høj i forhold til, hvad du kan få udbetalt.

Hvem har gavn af en ekstra sikring af løn?

Der kan være flere forskellige arbejdssituationer, der kan medføre et behov for en sikring af løn. De mest almindelige er:

• Hvis du har en fast indkomst på over 21.000 kr. om måneden før skat
  • Hvis dine månedlige faste udgifter er højere end din dagpengesats
  • Hvis du har forsørgepligt for børn, ægtefælle eller din samlever

Derudover kan det blot være, at du ikke ønsker at slække på din levestandard i tilfælde af arbejdsløshed, eller at du er nylig boligejer eller nybagt forældre. Hvis du arbejder i en branche, hvor det er svært at finde job, er ufaglært eller har en uddannelse inden for et felt med høj arbejdsløshed, kan en lønsikring desuden være en måde at gardere sig mod længerevarende perioder med arbejdsløshed.

Hvornår kan det ikke betale sig?

Det kan ikke betale sig at betale ekstra for en sikring af lønnen, hvis du tjener under 21.000 kr. om måneden eller ikke har fast indkomst fra én arbejdsgiver. Hvis du eksempelvis kun arbejder i perioder, arbejder som freelancer eller har deltidsansættelser flere steder, kan det i reglen heller ikke svare sig (eller overhovedet lade sig gøre) at tegne en tillægsforsikring af løn hos sin A-kasse.

Selvom du står overfor en fyringsrunde på dit arbejde, kan det desuden ikke svare sig at begynde indbetaling til en sikring af løn, hvis der er risiko for fyring, inden de obligatoriske indbetalingsmåneder er overstået.